De beste akoestische gitaren voor beginners!

Je vindt ze in dit blogbericht zodat jij met de beste gitaar jouw gitaarcarrière start.

Gemiddelde leestijd: 25 minuten

[Laatst geüpdatet op 02-04-2021 – 14:54 uur]

Tof om te zien dat jij ook begonnen bent aan het avontuur. Nu moet je nog een akoestische gitaar voor een beginner kopen. Dan kun jij straks met je gitaar in je handen voor gezelligheid zorgen bij vrienden of familie. Of nog meer, durf te dromen en wellicht dat je binnenkort ergens op een leuk festival speelt.

Uiteraard is dat voor een later stadium. Nu je wilt beginnen met gitaar spelen dan zul je het instrument zelf ook moeten hebben. Als je wat op Google gaat zoeken dan vind je natuurlijk enorm veel gitaren. Van gitaren van €60 tot €2.500 en meer, het kan allemaal. Om er voor te zorgen dat jij een goede akoestische gitaar gaat kopen hebben we er een aantal op een rijtje gezet.

Inhoudsopgave

Je hebt al moet investeren in een gitaarles om een goede basis te leggen. Nu moet je ook nog investeren in een gitaar. Hier wil je niet meteen vele honderden al dan niet duizend euro aan uitgeven. Als je een akoestische gitaar gaat kopen als beginner wil je niet een enorm bedrag moeten investeren. En dat is ook zeker niet nodig!

Belangrijke kenmerken

Wanneer je een akoestische gitaar gaat kopen als beginner dan zijn er een aantal dingen waar je op moet letten. Wij raden aan om met een Western gitaar, met stalen snaren te beginnen. Deze heeft een grotere klankkast en een smallere hals. Dit speelt op het begin gewoon makkelijker. Wel heeft hij de harde, stalen snaren maar dit is een kwestie van wennen.

Dan is het goed om van tevoren te kijken hoe jij speelt. Wanneer je een akoestische gitaar gaat kopen dan moet je wel zeker weten of je als een links -of rechtshandige speelt. Dit merk je snel genoeg wanneer je even de gitaar van iemand anders vasthoudt en wat tonen speelt. Het overgrote deel speelt als een rechtshandige.

Prijzen

Als je een akoestische gitaar gaat kopen voor een beginner wil je niet vele honderden euro’s kwijt zijn. Er zijn hele mooie, goede en simpele modellen voor de beginner te vinden. Deze variëren tussen de €60 en €150. Uiteraard bepaal je zelf wat je uit gaat geven maar de iets duurdere modellen zijn natuurlijk wel van iets betere kwaliteit. De gitaren die wij verzameld hebben in deze review vallen allemaal binnen dit prijsklassement.

Om te voorkomen dat jij meteen een te dure gitaar koopt die helemaal niet geschikt is voor beginners hebben we deze review gemaakt. Deze 4 gitaren zijn prima om mee te beginnen en passen ook binnen de wat kleinere budgetten. Net als dat we jou willen voorzien van goede en betaalbare trainingen willen we jou ook voorzien van een goed en betaalbaar instrument.

Max SoloJam

De Max SoloJam is voor een beginner een prima gitaar om mee te beginnen. Je hebt hem al voor minder dan €100. Op die manier valt de investering die je moet doen heel erg mee. Deze Western gitaar is prima te gebruiken als je net begint met gitaar spelen of je moet nog gaan beginnen. Het mooie van deze gitaar is dat je voor minder dan €100 niet alleen gitaar krijgt maar ook nog een heel aantal toebehoren.

Samenstelling SoloJam

De body van deze gitaar is gemaakt van de houtsoort lindehout. De hals van de gitaar is gemaakt van esdoornhout. Dit zijn 2 veelvoorkomende houtsoorten als het gaat om het maken van akoestische gitaren. Deze combinatie is goedkoop maar voor de beginner is het prima om hiermee te beginnen. In een later stadium kun je altijd nog kiezen voor een gitaar die gemaakt is van de wat duurdere houtsoorten.

Max SoloJam

Naturel uiterlijk | Dreadnought | Gelamineerd | Hoogglans | 6 snaren | 21 Frets | €99,95 | Complete set

• Betaalbaar
  • Mooi naturel uiterlijk
  • Goed te bespelen als beginner
  • Standaard kleur
Max SoloJam
Max SoloJam

Beoordeling door Timo van Dijk,

03 jul 2019
3

Voor een beginner die net begint met gitaar spelen is deze gitaar een prima oplossing. De investering die je moet doen is minimaal en je kunt op deze gitaar prima de basis van het gitaar spelen leren. Wel klopt de prijs/kwaliteit verhouding hier en moet je geen kwalitatief perfect product verwachten. Kortom, voor de beginner een prima starter. Het mooie aan deze gitaar vind ik zelf persoonlijk toch wel dat je een complete starterset krijgt.

Max SoloJam

Een prima starters gitaar voor een prima prijs. De oplossing als je nog precies niet weet wat je wilt.

Vind hier de set met een houtkleur gitaar!

Fender FA-125 Dreadnought

Fender. Wanneer je gitaren spelen zegt dan zeg je ook Fender. Dit is een iconisch merk dat al jarenlang prachtige gitaren maakt. Ook is Fender te vinden in iedere prijsklasse. Op deze manier komt voor iedereen zo’n iconische gitaar binnen handbereik. Zo ook voor de beginner wanneer je kiest voor de Fender FA-125 akoestische Western gitaar. Met zijn bescheiden prijs kun jij ook een echt Fender gitaar in huis halen.

Samenstelling FA-125

Bij het samenstellen van deze gitaar heeft men gebruik gemaakt van verschillende houtsoorten. Het bovenblad wordt gemaakt van sparrenhout en de zijkant is gemaakt van mahoniehout. Door de combinatie van deze 2 houtsoorten geeft dit een sprankelend en vertrouwd akoestisch geluid.

Daarnaast wordt deze gitaar ook voorzien van een “Easy-to-Play Neck” zoals Fender het zelf noemt. Naast dat de hals heel ergonomisch is en goed in de hand ligt is de toets voorzien van afrondingen aan de zijkant. Hierdoor is er geen scherpe rand meer en is deze gitaar heel comfortabel om te bespelen. Iets dat voor een beginner heel erg fijn kan zijn.

akoestische gitaar kopen beginner

Zwart | Dreadnought | Gelamineerd | 6 Snaren | 20 Frets | €109,-

• Je haalt een echt merk in huis
  • "Easy-to-Play" Neck
  • Ergonomisch ontwerp
  • Goede prijs/kwaliteit verhouding
  • Simpel, zwart uiterlijk
Fender FA-125 Dreadnought
Fender FA-125 Dreadnought

Beoordeling door Timo van Dijk,

03 jul 2019
4

Voor deze gitaar geldt wat mij betreft hetzelfde als de Falzey W50BK. Een prima gitaar voor de beginner om de basis te leren. Ook deze gitaar is niet van hele goede kwaliteit maar uiteraard koop je wel waar voor je geld voor de €109. Het enige dat ik aan deze gitaar minder vind is de hele standaard kleurstelling.

Fender FA-125

Een echter Fender komt als beginner binnen handbereik. Een prachtige, goede gitaar met een hele schappelijke aanschafprijs.

Koop de Fender gitaar nu hier!

Harley Benton D-120VS

Harley Benton is een gitaarmerk dat bekend staat om zijn budgetprijzen. Akoestische Western gitaren van Harley Benton heb je al voor minder dan €70. Sommige mensen denken dan, dit kan niet wat zijn. Met de D-120VS doet Harley Benton toch wel anders bewijzen. Uiteraard is het een goedkope gitaar maar voor een beginner heeft hij echt alles wat je nodig hebt. Voor deze prijs kun je ook geen miskoop doen dus echt risico lopen doe je niet, mocht gitaar leren spelen onverhoopt niets voor jou zijn.

Samenstelling D-120VS

De gebruikte materialen maken dat de D-120VS toch echt wel lekker klinkt. Zowel de body als de hals zijn gemaakt van de houtsoort mahonie. Mahonie staat bekend om zijn warme en vol klanken. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld esdoornhout. Harley Benton produceert de D-120VS in massa dus dat maakt het mogelijk om een gitaar compleet van mahonie zo goedkoop te maken. Wel is het zo, als jij straks een hoge niveau hebt dan zal je gaan merken dat deze gitaar toch iets tekort komt. Ben je een beginner? Dan is de D-120VS echt een hele goede keuze.

Harley Benton D-120VS
  • Absolute bodemprijs voor deze kwaliteit
  • Prachtige, sunburst uiterlijk
  • Tijdloos en stijlvol design
  • Mooi geluid door het mahoniehout
  • Niet geschikt voor de hogere niveau's

Houtskleur | Solid Top | Gelamineerd | 6 snaren | 20 Frets | €69,-

Harley Benton D-120VS
Harley Benton D-120VS

Beoordeling door Timo van Dijk,

03 jul 2019
3

De Harley Benton D-120VS is een gitaar die in zeer grote getalen gemaakt wordt en daarom dus voor een bodemprijs verkocht kan worden. Zo heb je als beginner een gitaar die compleet van mahoniehout is gemaakt. Hier door klinkt de gitaar vol en warm wat vaak bij de goedkopere gitaren niet zo is. Toch zal je, wanneer je een hoger niveau bereikt merken dat deze gitaar toch te kort zal schieten maar voor de beginner een hele goede keuze;.

Harley Benton D-120VS

Een beginners gitaar compleet gemaakt van mahoniehout en dus een hele warme en volle klank. Perfect voor de beginner.

Koop deze gitaar nu!

Ibanez PC12MH-OPN

De volgende gitaar van deze review is de Ibanez PC12MH-OPN. Wanneer je een akoestische gitaar gaat kopen als beginner dan is deze gitaar een prachtig exemplaar. Niet alleen zijn uiterlijk is prachtig maar ook het geluid dat er uit komt klinkt geweldig. Deze gitaar is voorzien van de zogeheten “Open Pore” afwerking. Hierbij heeft men er voor gezorgd dat de poriën van het hout niet helemaal gevuld zijn met lak waardoor de houtstructuur nog heel goed zichtbaar is.

Samenstelling PC12MH-OPN

Voor de samenstelling van deze gitaar heeft Ibanez vrijwel alleen mahoniehout gebruikt. Zowel de klankkast als de hals zijn gemaakt van dit kwalitatief goede houtsoort. Het gebruik van het mahoniehout verklaard gelijk het prachtige uiterlijk van deze gitaar. Al deze factoren in combinatie met de stalen snaren geven de PC12MH-OPN een prachtige sound. Deze gitaar wordt dan ook gebruikt in vele verschillende muzieksoorten. Voor een beginner is deze gitaar één van de duurdere uit het segment maar je krijgt een gitaar met een prachtig uiterlijk en een geweldige sound.

Akoestische gitaar kopen binners

Houtskleur | Grand-Concert | Gelamineerd | 6 snaren | 20 Frets | €169,95

• Prachtig "Open Pore" uiterlijk
  • Comfortabel te bespelen
  • Zeer warm geluid door het mahoniehout
  • Tonen zeer goed in balans
  • Relatief prijzig
  • Slecht één bevestiging voor de gitaarband aanwezig
Ibanez PC12MH-OPN
Ibanez PC12MH-OPN

Beoordeling door Timo van Dijk,

03 jul 2019
4

Weliswaar wel een iets minder bekend merk dan Fender maar ook Ibanez maakt prachtig mooie en kwalitatief goede akoestische gitaren voor een redelijk budget. Deze mag met zijn €169,95 dan de duurste van dit artikel zijn, ik vind hem zelf ook de mooiste. Ook heb je dan ook echt een goede gitaar die jaren mee kan. Ook wanneer jouw speelniveau een stapje hoger is dan een beginner, is deze gitaar nog steeds een prima keuze.

Ibanez PC12MH-OPN

Meer dan een beginnersgitaar. Kost wat meer maar hij kan verschillende speelniveau’s aan.

Koop deze gitaar hier.

Mocht je ondanks de informatie die hierboven staat nog meer willen weten over de PC12MH-OPN van Ibanez? We hebben een compleet blogbericht aan deze gitaar geweid zo dat jij te weten komt waarom deze gitaar anders is dan andere beginnersgitaren.

Ik hoop dat we jouw op weg hebben kunnen helpen met het maken van deze review over akoestische gitaren voor beginners. Met 1 van deze gitaren ben ik er van overtuigd dat jij het juiste beginnersinstrument hebt. Afhankelijk van jouw budget kun je kiezen voor een goedkope maar toch kwalitatief een iets mindere gitaar, of je durft te investeren en koopt een wat duurdere gitaar die jaren mee kan. Die keuze is helemaal aan jouw, succes!

Is 1 van de gitaren slecht of niet meer leverbaar en hebben wij dat nog niet aangepast? Laat het ons weten. We doen ons uiterste best om dit artikel up-to-date te houden en uit te breiden maar soms kan ons iets ontgaan.

Timo van Dijk
Muziek, en dan met name gitaar spelen is mijn grote passie! Van het spelen in mijn eigen bandje tot het lesgeven aan beginnende gitaristen, mijn hele leven draait om de gitaar. Op GitaarVermaak.nl deel ik de kennis en ervaringen die ik in de afgelopen 14 jaar als gitarist heb opgedaan. Zo weet jij precies hoe en met welk materiaal je moet beginnen, leer je hoe je jouw gitaar moet onderhouden en krijg je veel achtergrond informatie over de beste gitaristen en de nieuwste equipment!